THE ART OF AMBUSH 

Opening zaterdag 6 april van 15.00 tot 17.00 uur

6 apr. - 11 mei 2019

Expositie “The Art of Ambush” van Arte Colder in Art Space Rotterdam.

Beeldend kunstenaar Arte Colder (NL, 1985) zal in de projectruimte van Art Space Rotterdam installaties, collages en tekeningen tonen die in het afgelopen jaar zijn ontstaan in zijn studio. 

The Art of Ambush

Naar aanleiding van het zien van de indringende 10-delige documentaire ‘The Vietnam war’ van Ken Burns en Lynn Novick ontstond bij de kunstenaar de drang om zich te verdiepen in deze complexe materie.  

Daar waar hij zich eerder al bezig hield met maatschappelijke thema’s zoals het spanningsveld tussen mens en machine en wat recenter gender identiteit, focust hij zich nu vooral op deze bizarre, maar tegelijkertijd intrigerende oorlog. 

Nooit eerder in de geschiedenis waren de contrasten en de verdeeldheid zo groot als bij de militaire inmenging van Amerika in Vietnam. 

Veel elementen in het recente werk zijn symbolische verwijzingen naar de maatschappelijke spagaat waarin deze slepende oorlog zich afspeelde. Dat doet Colder bijvoorbeeld door middel van het terugkerend gebruik van de kleur oranje. Wat een directe verwijzing is naar Agent Orange, de codenaam voor het zeer giftige ontbladeringsmiddel dat massaal is ingezet in het dichtbegroeide Vietnam. Tegelijkertijd is het ook de kleur die in vele culturen symbool staat voor vruchtbaarheid, vitaliteit en genezing.

Het intercontinentale conflict is een ‘pivotal moment in history‘ geweest en heeft allerlei revoluties, bewegingen en tegenbewegingen in gang gezet. Anno 2019 is de koude oorlog weer dichterbij dan ooit, en dat maakt zijn huidige thematiek in meerdere opzichten zeer actueel. 

Werkwijze

Arte Colder heeft voornamelijk een associatieve, poëtische en reflecterende houding in zijn werk. Soms subtiel, en soms confronterend. Als oudste zoon van maatschappijkritische sixties-ouders groeide hij op met de restanten van het flowerpower-tijdperk. Hun interesse voor geschiedenis, kunst, het milieu en zelfvoorzienend wonen zijn hem met de paplepel ingegoten. Zijn beeldende werk kan vaak worden herleid tot de wijze waarop hij is grootgebracht. De behoefte om onafhankelijk te zijn zit bij hem diep geworteld, en daarbij schuwt hij engagement niet. 

 

CV

Arte Colder heeft op de kunstacademie in Breda zijn bachelorstudie afgerond en daarna in 2011 aan masteropleiding in Den Bosch gestudeerd. 

De afgelopen jaren was o.a. zijn werk te zien op de Art Rotterdam 2015, en heeft hij deelgenomen aan groepstentoonstellingen in België en Duitsland.

Zijn tekeningen en collages zijn te zien geweest in Drawing Centre Diepenheim en bij We Like Art in Amsterdam. Daarnaast heeft hij in 2017 een solotentoonstelling gehad in het gemeentemuseum van Weert. 

Het werk is opgenomen in diverse private en museale collecties in Nederland, en zijn er meerdere artikelen over zijn werk verschenen.

 

Website Art Space Rotterdam
Schietbaanstraat 12 te Rotterdam
Vanaf 6 april tot 11 mei
openingstijden
Vrijdag    12.00 tot 17.00 uur
Zaterdag 13.00 tot 17.30 uur

 

 


Wij nodigen u van harte uit voor de expositie Anique Weve “In search of Paradise” Part I in Art Space Rotterdam.
De expositie Anique Weve “In search of Paradise” Part I is een samenwerking tussen Galerie Frank Taal en Art Space Rotterdam.

Op donderdag 7 februari 18.00 uur ben je van harte welkom op de opening van:

search of Paradise – Part 1
It felt good to be out of the rain
Solo expositie – Anique Weve


Kunstenaar Anique Weve presenteert het eerste deel van haar fotoreeks In search of Paradise - It felt good to be
out of the rain. De beelden zijn gemaakt tijdens haar verblijf in Los Angeles. Tijdens Art Rotterdam zijn de foto's
voor het eerst in Nederland te zien in haar solo expositie bij Art Space Rotterdam.

Deel 1 van haar zoektocht speelt zich af in het warme decor van Los Angeles. Tijdens haar residentie bij het 18th Street
Art Institute begon haar American Dream met een zoektocht naar 'Destiny'. De verwondering van het alledaagse, het
moois zien in iets dat lelijk lijkt, ongepland en wonderschoon. In haar ontsnapping aan de (fake)nieuws beeldenstorm
neemt Anique Weve de kijker mee in een persoonlijke ontdekkingsreis. Haar hang naar romantiek vangt zij speels en
poëtisch in zwoele beelden waarin de relatie van mens met natuur centraal staat.

Anique Weve

Na het winnen van 2 fotografieprijzen (Kracht van Rotterdam en Avro's Het Zelfportret) besloot Anique zich compleet te
richten op de fotografie. Haar werk is o.a. te zien geweest in Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), 18 street
art center (Los Angeles,US), Museum MOTI (Breda), Marres (Maastricht), Ampelhaus (Oranienbaum, DE), Tent
(Rotterdam), Wallgallery (Rotterdam), Art et Amicitiae (Amsterdam) en het Stedelijk Museum (Amsterdam).
Op dit moment is ook werk van Anique Weve te zien in de tentoonstelling Familie tot en met 3 maart 2019 in het Stedelijk
Museum Schiedam.

Anique Weve

It felt good to be out of the rain.
Anique Weve is a multidisciplinary visual artist based in Rotterdam, Netherlands. Her work is focused on two areas: photography, both still and film, and installations/interventions with audience interaction.Themes such as fitting into society, failure to meet social norms and a search for alternative ways to navigate in life are treated with a soft touch, a playfulness and an acceptance of the fact that humans and social interactions are complex.

In 2017 she did a artist residency at the 18th street art institute in Los Angeles. Where she worked on a photo series about Destiny and the romanticism of things that we can be sure of and things we can not plan. She is tried to build and create a poetic voice against the imagery and influences of today.

After winning two photography prizes (Kracht van Rotterdam, Avro self-portrait price) she decided to focus her current work on photography. She has exhibited at various venues, including exhibitions at Stedelijke museum Schiedam (Schiedam,NL), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam, NL), 18 street art center( los Angeles US.), Museum Moti (Brenda NL), Institute Marres (Maastricht, NL), Ampelhaus (Oraniembaum, DE), Tent ArtRotterdam (Rotterdam, NL), Wallgallery (Rotterdam, NL), Art et Amicitiae (Amsterdam, NL), Kunstvaai In-ixactly this (Amsterdam, NL), Art-Residency HMK (Hoorn, NL), Stedelijk Museum (Amsterdam, NL), and Den Haag Sculptuur (Den Haag, NL).

www.we-ve.nl

 

Website Art Space Rotterdam
Schietbaanstraat 12 te Rotterdam
Vanaf 7 februari tot 15 maart
openingstijden
Vrijdag    12.00 tot 17.00 uur
Zaterdag 13.00 tot 17.30 uur


 

 

Wij nodigen u van harte uit voor de expositie LOS van Femke Gerestein in Art Space Rotterdam.

De expositie LOS van Femke Gerestein is een samenwerking tussen Galerie Frank Taal en Art Space Rotterdam.

Opening vrijdag 30 november om 17:00 uur Schietbaanstraat 12 te Rotterdam

LOS

Vandaag vroeg wakker en rond halfacht begonnen met tekenen. Het is een mooie dag. De zon schijnt. Het is zaterdag en het is stil. Tijdens het tekenen lijkt het alsof de wereld haar adem inhoudt. Soms hoor ik ineens weer de geluiden om mij heen. Vogels vooral. Geen wind deze dagen. Vorige week wel. Als ik teken ben ik als een doorgeefluik naar het papier. Ik zet mijzelf in als instrument. Het is te vergelijken met het vallen/springen/zweven tijdens de fotografiesessies alleen dan ben ik mij bewust van mijn lichaam en van mijn omgeving. Tijdens het tekenen ben ik mij enkel bewust van de tekening. Ikzelf verdwijn. De zon draait om het Pompgemaal en in de laatste minuten van haar licht maak ik foto’s van mijn vallende lichaam. Die minuten lijken eindeloos.

- logboek Pompgemaal Den Helder, 7 juli 2018

Een terugkerend element in mijn werk is mijn lichaam. Tijdens mijn residentie in Kaus Australis in Rotterdam in 2016 legde ik de basis voor een nieuwe manier van werken. De tekeningen die daaruit voortkwamen zijn gemaakt door op een directe en dynamische wijze tekens en sporen achter te laten op het papier. Tijdens het werkproces wrijf ik mijzelf in met grafietpoeder en werp ik me op het papier op de vloer van mijn atelier. Jan de Nys (beeldend kunstenaar, curator) noemt dit een “private performance” en zegt hierover: “Op die manier legt ze bewegingen en gestes vast en registreert ze incidentele ophopingen van grafiet. Door haar lichaam als delicate uitbreiding van haar materiaal te gebruiken, ‘beleeft' Gerestein de tekeningen op een uiterst suggestieve wijze.” Na de private performances werk ik verder op en met de beelden die voortkomen uit de kortstondige klap van mijn lichaam op het papier.

In juni en juli 2018 was ik gastkunstenaar in het Pompgemaal, het gastatelier van het Mondriaan Fonds in de duinen van Den Helder. In het werk dat ik voorafgaand aan deze werkperiode maakte, staat mijn houding tijdens het vallen ten dienste van de afdruk op het papier op de vloer. Tijdens de residentie heb ik het vallen hieruit losgemaakt en me gefocust op het kortstondige moment voorafgaand aan de landing: het ogenblik dat mijn lichaam van de grond los is.
De foto’s die ik tijdens talloze valsessies in en rond het Pompgemaal heb gemaakt, vormen de basis voor tekeningen waar ik maanden aan doorwerk. 

In de Art Space Rotterdam combineer ik grafiettekeningen op verschillende formaten uit verschillende periodes.
De residenties in Kaus Australis en in het Pompgemaal zijn mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Mondriaan Fonds.

 

detailopnames tekeningen 18.06.09 18:50:51 (grafiet op papier, 80 x 60 cm, 2018) en And the revolution of the spheres carries them round, and they behold the thing beyond (grafiet op papier, 150 x 380 cm, 2016)

detailopname tekening 18.06.07 16:54:49, grafiet op papier, 220 x 170 cm, 2018
momenteel te zien in de groepstentoonstelling Residu 4, Kunsthal 45, Den Helder

Femke Gerestein
Rotterdam, november 2018
www.femkegerestein.nl

Art Space Rotterdam
Schietbaanstraat 12 te Rotterdam
Openingstijden donderdag t/m zaterdag van 12:00 tot 17:00 uur
De expositie LOS van Femke Gerestein zal te zien zijn tot 6 januari 2019


Notice: Undefined index: text::opening_hours in /var/www/vhosts/franktaal.nl/httpdocs/inc/site_tags.php on line 105